Moneymaking Facebook, Myspace, Messenger, E-bay combo platform

torsdag den 24. september 2009

Ham!

Distrikt 9 var spændende og mærkeligt at flytte (og jeg hader bugs!) Og en triumf over mislykkede format (der er normalt ingen undskyldning for noget så doven som skifter fra faux-dokumentarisk stil biograffilm til en alvidende POV og tilbage flere gange ... bortset når de film, der gør det, er dette spændende). Jeg elskede det, gjorde jeg, men det var ikke min yndlings film, jeg så i denne weekend. Det blev i stedet Hayao Miyazaki's Ponyo, en ellevild Lille Havfrue reimagining hvis plottet afhænger af en guldfisk med et menneskeligt ansigt, der ønsker hende alt om at være menneske, men hvis kærlighed med en 5-årig skal være reel, for at for at pind. Det er ligesom, hvad der ville ske, hvis syre blev slettet på en Love Is ... komisk. Og jeg kender \ "X på syre, \" er en sådan cliched måde for at godkende noget kritisk, men jeg har aldrig set en film, hvor det er mere apt. Du behøver ikke at være på noget for at få dit hoved blæst ud af det lort - det hallucinerer for dig. (Ligesom de fisk i gif ovenstående, at skødet som bølger og går ned mod tørre jord, men reemerge som fisk ... og noget for Ponyo til at køre på.)

Og taler om medium, Miyazaki han gift med ham, og det er sådan en kærlig union til at se. Hans fantasi er så grænseløs, hans foreninger så bizar, hans billedsprog så farverige, at det kun kunne være præcist oversættes via animation. Han slår mig lige så bekymret (hvis ikke mere) med sammensætning end en indsats, og så hans gammeldags 2D-stil føler især relevant for ham. Han kan lide at fylde skærmen ligesom det er et maleri, forkæler os med detaljer som Spider-krabber kravle i et hjørne eller børns kunst, der pryder mange vægge eller Opvaskemiddel sidder ved vasken som en mor forbereder middag eller en gennemgang af forhistoriske fisk, pop op til nogen bestemt grund. Nogle gange det mest betagende ved det er, hvor indviklet det hele er. (Og på grund af de detaljer, det er virkelig noget at se på den store skærm. Du kan nemt få fat i en piratkopi, men du er seriøst kun stjæle fra dig selv.)

Ponyo er den type billede smørrebrødsbord du måske tror, at du kunne se uden lyd. Det er sandt, at det ikke er så kompliceret som andre Miyazaki billetpris gerne Princess Mononoke eller endog Chihiro og heksene (som ikke var meget kompliceret i første omgang), men hvad jeg elskede lige så meget som det visuelle var den skøre skid disse tegn, sagde til hinanden. Et udsnit af mine yndlings citater:

- Sosuke (den 5-årige, der redder Ponyo og forelsker sig i hende, tror jeg?): \ "Hendes navn er Ponyo! Hun kan lide at spise skinke! Og hun er magi! \"

- Sosuke: \ "Ponyo var en fisk. Vand ikke gør hende våd. \"

- Sosuke: \ "Se på hendes fødder, de er ligesom hænder! \"

- Sosuke: \ "Alt, hvad hun tænker på er skinke, mor. \"

- Sosuke mor (når de forlader sit barn alene hjemme): \ "Du er kun 5, men du er meget smart. Sommetider er vi nødt til at tage et spring. Vær modig. \"

- Sosuke: \ "Må ikke blive til en fisk igen. Jeg vil savne dig. \"

- Sosuke (råber til far, hvis pram er forbi hans hus): \ "Jeg tager sig af alle, far! \"
Ponyo (også råbe): \ "Ham! \"

Undertiden virker det, som der er en oversættelse ting i gang (jeg kunne ikke finde ud af hvorfor fanden alle ved at sige, hvad et smukt navn \ "Ponyo \" er), men jeg mener virkelig, at Miyazaki og hans team er netop det skrupskør. Det hele er så surrealistisk. Et tegn beskriver nogle situationen som et hul, som er blevet revet i stoffet af virkeligheden. Ja, jeg kender den følelse.